Ar pavisam svaigu pieredzi izdzīvojām, kā pandēmija par 360 grādiem izmainīja ne tikai mūsu personīgo dzīvi, bet arī darba ikdienu. Kā darbiniekiem, tā darba devējiem pēkšņi bija jāpārstartē ierastā darba kārtība uz dzīvi attālināti – par mūsu kolēģiem negaidīti kļuva mājdzīvnieki un iknedēļas sapulču telpu nomainīja kolēģu seju kolāža datora ekrānā. Tomēr jaunu darbinieku meklējumi neapstājas. Turklāt tikpat būtiska kā darbinieku piesaiste ir uzņēmuma prasme komunicēt ar esošajiem darbiniekiem, un it īpaši šajos neskaidrības apstākļos.
Sniedzam ieskatu nozarē un mūsu rekomendācijas, ko šogad ņemt vērā HR jeb personālvadības mārketingā, un cik ļoti uzņēmumiem ieteicams turpināt (vai tiem, kas vēl to nav iesākuši, – uzsākt) HR un mārketinga nodaļu saticīgo laulību, stiprinot darba devēja zīmolu un veicot atbilstošus zīmola veidošanas pasākumus ārēji un iekšēji.
Stratēģija kā pamatvērtība
Šī gada biznesa vides galvenais atslēgvārds būs “stratēģisks”, apgalvo viena no pasaules vadošajām pētījumu un konsultāciju kompānijām “Gartner”. Eksperti par prioritāti šajā gadā iesaka izvirzīt uz cilvēkresursiem orientētu pieeju mārketinga stratēģijai, kas palīdzēs sasniegt uzņēmuma kopējos mērķus – vai tā būtu jaunu darbinieku piesaiste, esošo darbinieku noturēšana vai spēcīgs darba devēja zīmols. Un šeit bez sadarbības HR un mārketinga pusē neiztikt.
Stratēģijā būtiska vieta jāatvēl iekšējās komunikācijas nostiprināšanai. Darbs no mājām pierādīja, ka iekšējā komunikācija pēkšņi kļūst par uzņēmumu priorāti, un šajā gadā izaicinājumi nebeigsies. Tādēļ iekšējās komunikācijas komanda būs īpaši svarīgs stratēģisks atbalsts vadībai. Turklāt ir skaidrs, ka šobrīd nekas vairs nav tikai “iekšējs” – zīmolam arvien vairāk jāsaprot, cik būtiski vienu un to pašu vēstījumu komunicēt gan uz āru, gan uzņēmuma iekšienē.
Darbinieku labbūšana jeb well-being
Uzkavējoties iekšējās komunikācijas frontē, jāizceļ darbinieku labbūšana. Pagājušā gada nogalē aizvien aktuālāks kļuva jautājums par darbinieku personīgās un darba dzīves līdzsvaru jeb work-life balance. Starptautiskās vadības konsultāciju firmas “McKinsey & Company” 2020.gada novembrī veiktais pētījums parāda, ka globālā mērogā 62% darbinieku garīgās veselības problēmas bija viens no lielākajem izaicinājumiem. Rezultātā darbiniekiem šogad vēl būtiskāks būs darba devēja atbalsts garīgajai veselībai, kļūstot par top prioritāti izvēles izdarīšanā par labu konkrētajai darbavietai. Un tam būs izšķiroša loma ne tikai darbinieku apmierinātībā, bet arī biznesa rezultātu sasniegšanā.
Turklāt “McKinsey & Company” uzsver, ka labbūtība darba devēja acīs būtu jāuzver kā vienlīdz nozīmīga darbinieka prasme – ne mazāk svarīga kā spēja argumentēt, prezentēt piedāvājumus vai risināt konfliktus. Un arī šo prasmi ir iespējams uzlabot ar koučinga, apmācību un attīstības programmu palīdzību.
Ko ar šo darīt HR mārketingā? Vieta abu nodaļu veiksmīgai sadarbībai, šo aspektu akcentējot gan darbinieku iekšējā komunikācijā, gan iepakojot veiksmīgai pasniegšanai uz āru – komunicējot kā pievilcīgu pievienoto vērtību darba meklētājiem. Viens no piemēriem – bloga rakstu veidošana, kuros darbinieki dalās pieredzē ar uzņēmumā piekopto praksi atbalstošas atmosfēras nodrošināšanā.
Darbinieki – labākie uzņēmuma vēstneši
Esošo darbinieku lojalitāte un noturēšana ir stratēģiski vēl izaicinošāks uzdevums nekā jaunu darbinieku piesaiste. Un bieži vien tiek piemirsts, ka vislabākie zīmola vēstneši ir tieši darbinieki. Tāpēc šogad vērts to sev pašiem atgādināt. Ārkārtīgi būtiski it sevišķi pārmaiņu laikos parādīt, ka aiz zīmola stāv cilvēks – darbinieks, kurš ir gatavs arī citiem ieteikt savu darbavietu kā vietu profesionālai izaugsmei un cilvēcīgai komunikācijai ar kolēģiem.
To iespējams realizēt, piemēram, ar darbinieku stāstu sērijām sociālajos medijos. Rezultāti rāda, ka sasniedzamība bezpersoniskiem ziņojumiem ir daudz zemāka nekā tiem, kuri izskanējuši caur konkrētu darbinieku pieredzes prizmu. Lai veicinātu darbiniekus iesaistīties šāda veida satura izveidē, talkā var nākt speciālas bonusu programmas.
Uzņēmuma kultūras atspoguļošana
Vēl viens būtisks faktors, pie kā piestrādāt HR mārketingā – uzņēmuma kultūras uzsvēršana ārējā komunikācijā. Tas palīdzēs vizualizētu to priekšstatu, ko uzņēmums vēlas radīt par savu zīmolu kā tiešajiem kanditātiem, tā auditorijai kopumā.
Darbavietas kultūras demonstrēšana, izmantojot vizuālo saturu, ir lielisks veids, kā vizualizēt potenciālajam darbiniekam viņu iespējamo nākotni darbavietā kā daļu no zīmola. Turklāt tā ir laba šķautne satura mārketinga stratēģijas bagātināšanā.
Saturs (vēl aizvien) ir karalis
Darba devēja zīmols jāspodrina ar lietotāja pieredzes uzlabošanu mājaslapā. Arī nekas jauns, taču aizvien nozīmīgs. Skaidrs, ka saturs ar pievienoto vērtību krietni uzlabo tēlu un izredzes savā pulkā uzņemt labākos kandidātus. Arī šī gada tendences atgādina par mājaslapas karjeras sadaļas nozīmīgo lomu, “sausu” informāciju par vakancēm papildinot ar darbinieku izaugsmes stāstiem, darba devēja bonusu izcelšanu, kā arī uzņēmuma kultūras, vērtību un nākotnes vīzijas ieskicēšanu.
Tas lieliski palīdzēs izprast, ko no uzņēmuma var sagaidīt ilgtermiņā, un radīs drošības sajūtu (neaizmirsīsim, ka šis aspekts pārmaiņu laikos ir īpaši būtisks). Arī šeit vieta HR un mārketinga veiksmīgai sadarbībai.
Fokusss uz atbilstošiem sociālo mediju kanāliem
Jaunākās tendences rāda, ka zīmola tēlam aizvien aktuālāks kļūst LinkedIn kā platforma, kur sevi atbilstoši pozicionēt. 2020. gada nogalē “Nielsen” veiktā pētījuma rezultāti parāda, ka zīmoli tiek uztverti “daudz profesionālāk” (92% gadījumu), “daudz inteliģentāk” (74% gadījumu) un “daudz respektablāk” (59% gadījumu), ja to reklāma tiek pamanīta LinkedIn. Šeit nāk par labu arī tā sauktais “halo efekts”, kad saturs tiek uztverts ievērojami pozitīvāk apkārtējās vides iespaidā. Un HR mārketingā šis noteikti jāņem vērā, veidojot sociālo mediju stratēģiju un atbilstošu kanālu izvēli.
Turklāt jāpiemin visai iespaidīgi statistikas dati par LinkedIn lietojumu pagājušajā gadā – jauni lietotāji reģistrēstrējušies “ar ātrumu” 3 cilvēki/ sekundē, kā arī LinkedIn grupu skaits sasniedzis 2,9 miljonus, kas ietver nozares un interešu kopienas, uzņēmumu un universitāšu absolventu grupas un profesionālās asociācijas. Līdz ar to varam secināt, ka arī darba devēja tēla kontekstā LinkedIn noteikti ir vieta, kur šogad sasparoties, veidojot regulāru zīmola komunikāciju un izmantojot priekšrocības, ko HR mārketingam var sniegt LinkedIn pieejamās grupas.
Vēl viens ekspertu ieteikums šim gadam Facebook virzienā – patestēt reklāmu formātu iespējas. Īpaši izceltas Facebook reklāmas, kas ar vienu klikšķi ļauj pāriet no ziņu plūsmas uz WhatsApp čatu, kur iespējams uzsākt dialogu ar personāla atlases speciālistu. Ērti un vienkārši!
Uzlabota e-pasta mārketinga stratēģija
E-pasta mārketings ir vēl viens spēcīgs digitālā mārketinga rīks, ko neaizmirst 2021. gada komunikācijā. Lai sasniegtu HR nodaļu mērķus, ieteicams optimizēt iekšējā un ārējā e-pasta mārketinga komunikāciju.
Nedrīkst aizmirst par estētisku un aktuālu e-pasta vizuālo noformējumu kombinācijā ar personalizētu vēstījumu un “call to action” jeb aicinājumu uz konkrētu darbību. Šogad īpaši svarīgi atcerēties, ka auditorija no zīmola arī e-pastos sagaida personiskāku saikni, un HR mārketingā jāatrod veidi, kā to realizēt gan iekšējā, gan ārējā komunikācijā.
Ar ko sākt un kādas prioritātes izvirzīt? Te mūsu īsais kontrolsaraksts:
- Apvienot HR un mārketinga prātus un izstrādāt īsto pieeju mārketinga stratēģijai, saprotot, kas ir būtiskākie sasniedzamie uzdevumi šogad.
- Izvirzīt vienotus iekšējās un ārējās komunikācijas mērķus un izstrādāt atbilstošus vēstījumus.
- Pievērsties esošo darbinieku labbūšanas izpētei un uzņēmuma iekšējās kultūras uzpucēšanai.
- Pārskatīt izvēlēto sociālo mediju un citu ārējās komunikācijas kanālu stratēģiju atbilstoši zīmola vajadzībām.
- Piestrādāt pie autentiska satura, neaizmirstot, ka darbinieki ir labākie zīmola vēstneši.
Rezumējot, būtiski atcerēties, ka HR mārketingā šajā pārmaiņu laikā galvenie atslēgvārdi saistāmi ar cilvēcību, drošības sajūtas nodrošināšanu, autentiskumu un prasmi veidot personalizētu komunikāciju. Tas palīdzēs doties panākumu virzienā kā darba devēja zīmola spodrināšanā, tā labāko kandidātu uzrunāšanā.