HRmārketings Tendences Foto/video Ikdiena Reklāma Saturamārketings Uncategorized Zīmolvedība

Nu jau kādu laiku Latvijā esam pavadījuši kopā ar TikTok, tas iemīļojis daudzu jaunu (un arī vecāku) cilvēku sirdis. Ja pašā sākumā vairums atturīgi un ar šķību aci lūkojās uz šo lietotni, tad nu jau galdi ir griezušies. Diezgan skaidri varam apgalvot, ka no TikTok vairs nevar izvairīties – arī tad, ja neesi reģistrējies lietotnē, populārākie TikTok video klīst pa visu internetu. Pat tad, ja centies izvairīties no šiem video, nešaubāmies, ka, staigājot par Rīgas centru un lielākajiem parkiem, būsi redzējis kādu jaunākās paaudzes pārstāvi filmējot kārtējo TikTok trenda video. TikTok ir pārņēmis miljoniem lietotāju visā pasaulē – pat privātuma skandāls un Trampa centieni aizliegt lietotnes izmantošanu ASV nespēja nogāzt TikTok no popularitātes troņa. 
P.s. Esi pacietīgs ar video ielādi, tas vēl TikTok mīnuss!

Kas tad īsti izmanto TikTok?

Jau 2019. gadā TikTok ieņēma pirmās vietas pjedestālu kā visvairāk lejupielādētā aplikācija Apple App Store (pēc SensorTower datiem). Nedomājiet, ka šogad TikTok atdos kādam savu 1. vietu. Datareporter vēsta, ka 2020. gadā reģistrēti jau 800 miljoni TikTok lietotāju un to skaits pasaulē, tai skaitā arī Latvijas robežās, kopš gada sākuma strauji palielinājies. 

Kantar TNS dati liecina, ka šobrīd TikTok Latvijā izmanto 5% interneta lietotāju vecumā no 16 līdz 65 gadiem. Ja janvārī “TikTok” izmantoja tikai tavi mazie brāļi un māsas, tad šobrīd šai trendīgajai aplikācijai līdzi lec arī tavi vecāki. Droši teikt, ka TikTok neierobežo nevienu vecuma grupu.

Pasaules zīmoli

Nu, tā… kas slēpjas lācītim vēderā? TikTok nav tikai par jokiem vien – tas ir arī par dzīvesveidu. Lietotnē varam sajusties kā draugi ar lieliem pasaules zīmoliem. Spīdošs komunikācijas piemērs ir NBA – tur atradīsi gan spilgtus atskata mirkļus no basketbola mačiem, gan kadrus no aizkulisēm. Tev būtu noderīgi viņiem sekot TikTok ne tikai tad, ja basketbols ir tava “patīk” saraksta augšgalā – var iegūt daudz vērtīgu mācību par satura radīšanu TikTok kanālā.

@nba

LBJ ➡️ “flush and the foul” 😤💪##NBAFinals ##NBAChampion ##NBA ##Highlight

♬ original sound – NBA

Vai tomēr Tu esi no tiem, kuriem sporta spēles nešķiet pievilcīgas? Iepazīsti The Washington Post nopietni nenopietno pusi. Jā, arī viņi jokojas!

@washingtonpost

Hope this gets me signed by a record label ##PresidentialDebate

♬ that one beat – …..

Varbūt viņi spēs motivēt Tevi radīt pirmo TikTok video? Ja viens no vadošajiem pasaules laikrakstiem var iedvesmot veidot smieklīgus video, tad Gymshark motivēs Tevi sportot. Nu, ja nu ne sportot, tad paskatīties, kā tas izdodas citiem (un, iespējams, motivācija piezagsies nemanot, jo Gymshark TikTok lentē atradīsi ne tikai interesantus vingrinājumus, bet arī smelsies iedvesmu izskatīties stilīgi arī vingrojot).

@gymshark

The guys are mesmerised by @ginascarangella_ 😲🤯 Keep an eye out for the guy in the white shorts! 😂 ##gymshark ##spin ##gymnastics

♬ Viva La Swing ps. tugboat_spenny is OG spinner – Mingaling 2.0

Ja īsajiem video neizdodas Tevi pierunāt uztaisīt kaut 10 pietupienus, tad iziet ārā dārzā gan būs vērtīgi. Uzvelc kājās krokšus un aidā – arī Crocs ir TikTok’ā! Krāsainie apavi redzami dažādos krāsainos video, no dažādiem leņķiem, dažādās situācijās un ar mājdzīvniekiem – pārdomāta reklāmas komunikācija!

@crocs

##StrapBack always. Get you some @calegoes @afterpayusa

♬ original sound – Crocs


Pētot TikTok dzīles, meklētājā ieraksti arī Mac Cosmetics, Chipotle, Calvin Klein un citus populāru zīmolu nosaukumus.

Latviešu influenceri TikTok? 

Vai drīzumā latviešu valodas vārdnīcu papildināsim ar vārdu “tiktokeris”?

Arī mūsu pašmāju mākslinieki un sabiedrībā pazīstamās personas jau iepazinuši TikTok pasauli un iedvesmo arvien vairāk un vairāk latviešu pievienoties Latvijas tiktokeru pulkam.

Tā nu gada sākumā vēl viegli iesmīkņājot par “Es TikTokā? Kā tad!”, esam nonākuši līdz brīdim “Nu jā, es tomēr arī tur esmu”.  Viss sākas ar “Es tikai paskatīšos!” līdz “Uzfilmēt video ir tik smieklīgi – bet tas nav viegli!”. Lietotne bērniem un pusaudžiem? Nē, nē un nē! Šķiet, tāpat domā arī Latvijas Instagram influenceri, kuri tieši šobrīd iepazīst un iekaro arī TikTok vidi. Intars Busulis, kurš parāda gan sevi, gan pasākumu aizkulises, Kristīne Dzenīte, ļaujot ieskatīties mammu dzīves aizkulisēs, Armands Simsons ar savu superkomandu (lieliskajām meitām), Kašers, ļaujot novērtēt viņa dažādo humoru, Našķoties Zane, kārdinot ar našķu video, Lauris Zalāns ar latgaliešu jokiem un vēl, un vēl. Saraksts gana garš, to nevar noliegt – šie ir tikai daži piemēri. Žanna Dubska ir lielisks piemērs tam, ka ne jau vecums ir šķērslis!

@zannadubska

##lovechallenge

♬ оригинальный звук – Zanna Dubska

Influenceru aktivitātes ievērojuši un mirkli izmantojuši arī dažādi zīmoli, dibinot sadarbības. Piemēram, Gata Kondrāta un Luīzes Šlihtas dejas ar Coca Cola bundžu fonāKristīnes Dzenītes pārvērtības, pateicoties šampūnam Nature Box vai Fantas pudeli, kurā ielien Markus Riva.

@markusrivaofficial

HIDE AND FANTA! Vai Tu tā vari? Taisi Fanta Challenge un laimē balvas! Filmē video un ieliec TikTok ar hashtag ##Fantalatvia ##fyp ##foryourpage

♬ original sound – Markus Riva


Zīmoli ir klātesoši ne tikai caur influenceru video, bet arī paši radot saturu. Par aktualitātēm sabiedrībā vēsta Delfi.lv, ar čipsu jokiem dalās Ādažu čipsi, par sociāli svarīgām tēmām vēsta Latvijas Dzelzceļš kampaņā “Dziesmu iemācies – no vilciena izglābies!”. Te iederas sakāmvārds, kas lieliski attiecināms arī uz zīmolu klātesamību TikTok – ko sēsi, to pļausi.

TikTok trendi un vēl…

Šis ir piemērots brīdis aplūkot TikTok trendus. Atliek Lopesai izsludināt challenge, aicinot dejot pie kādas no viņas dziesmām, to nofilmēt un publicēt TikTok, tā cilvēki sāka atrādīt savus labākos deju soļus. Skan pēc pašsaprotamas rīcības ķēdes, tikai papildināsim šo ar vienu skaitli – pašlaik pie tēmtura #JLoTikTokChallenge ir atrodams 256,1 miljons (!) video (skaitlis fiksēts maija vidū). Dženifera, apsveicam – šis ir lielisks veids, kā aktualizēt savas dziesmas (lasīt: reklamēt)!  Skaties, kā viens īss video iekustināja vairāk kā 200 miljonus cilvēku:

@jlo

New ##JLoTikTokChallenge. Let’s goooo!

♬ original sound – JLO

Nedomā, ka dejošana ir vienīgais trends TikTok pasaulē. Nu nē, domājam, ka noteikti atradīsi kaut ko arī savām interesēm. TikTok mīl ne tikai dejas, bet arī dzīvniekus. Ja Tev mājās ir kāds mīlulis, tad zini, ka viņš arī var kļūt TikTok slavens vienas nakts laikā. Tagad arī Tavam sunim, kaķim, jūrascūciņai vai zaķim var būt karjera. Varbūt Tavam mīlulim arī ir kāds apslēptais talants, ar kuru vari padalīties ar citiem? Tas nekas, ja nav. Arī smieklīgi atgadījumi, sagrauztas čības, izvandīts dzīvoklis būs smieklīgi un lietotāji ātri vien iemīlēs Tavu mājdzīvnieku. Bieži vien dzīvnieki var kļūt arī par nākamo Amerikas Top modeli un atrādīt dažādus tērpus un modes trendus –

@sonyakisa8

🎩 ##cat ##fyp

♬ オリジナル楽曲 – kk

Ja esi profesionālis video editošanas lauciņā, tad TikTok sniedz Tev nebeidzamas iespējas izpausties savā radošumā. Ņem par piemēru šo TikTok trendu –

@jilliansurfs

THIS ONE WAS SOOOO MUCH FUN!! :)) ⚠️flash warning⚠️!! ##transition ##transitions

♬ Millie B but Riddim – Cev Aura

Mēmes… Domā, ka tās vislabāk attēlot foto formātā? Nē, tagad arī pazīstamas (jeb relatable) situācijas var atspoguļot arī īsa video formātā. “Kad mamma atstāj Tevi vienu pie veikala kases…”, “Kad mamma runā pa telefonu ar omīti un liek Tev arī sasveicināties…”, “Kad mamma sauc palīgā ienest iepirkumu maisiņus no mašīnas…”. Dzirdētas situācijas, vai ne? Protams, ne pie visa vienmēr vainīga mamma. Reizēm tie ir dzīvnieki, mazākie brāļi un māsas vai citi. 

Viens no šī gada lielākajiem TikTok trendiem noteikti apvieno cilvēku radošumu, montēšanas prasmes un laikam jau arī stila izjūtu. Katram no mums ir viena, divas vai vairākas puses, kuras parādām dažādās situācijās. Par to arī ir šis trends –

@garett__nolan

wait for it… ##foryou ##fyp

♬ Fat Joe – All the Way Up – 𝓼 𝓪 𝓫 🇵🇭


Izskatās, ka tik interesanti un viegli uzfilmēts, bet ticiet mums, dažiem šo video izveide noteikti aizņēma vairākas stundas. Bet, ja video uzrāda labus rezultātus, tad tas noteikti ir tā vērts. 

Šie, protams, nav visi trendi. Ir vēl un vēl un vēl un vēl… Bet tie gan Tev pašam būs jāaplūko, ja neesi vēl paspējis iepazīties ar TikTok. Lai arī kādas sekas mums ir nesusi pasaules slavenā pandēmija, nenoliegsim, ka pašam TikTok tā ir nākusi tikai un vienīgi par labu. Protams, nenoliegsim – aplūkojot ievietoto saturu TikTok, ir jābūt “atvērtam pasaulei” jebšu kā labiem un gaumīgiem jokiem, tā arī video, kas piesātināti ar lamu vārdiem un ne pārāk glaimojošiem kadriem. Kā saka – life is life. No tā nevaram izvairīties arī reālajā dzīvē.

Kas slēpjais aiz TikTok algoritma?

Ticam, ka vēlies, lai atklājam, kā kļūt “TikTok famous”! TikTok algoritms var šķist sarežģīts un noslēpumains, taču patiesībā tas sevī ietver diezgan pašsaprotamas lietas. TikTok algoritmu un to, kādus video Tu redzi, nosaka tas, kādus tēmturus Tu izmanto, kurā vietā Tu atrodies, kāda ir Tava mūzikas gaume un dziesmas, kuras izmanto savos TikTok video, kā arī Tavs pats pirmais “nolaikotais” TikTok video. 

TikTokā atrodamas divas laika joslas – “Following” laika joslā redzam to cilvēku video, kuriem sekojam, bet “For You” – dažādus video, kurus TikTok atlasa, balstoties uz iepriekš minētajiem faktoriem. Bet ne tikai šie faktori ir no svara. TikTok rūpīgi atlasa, kuri video parādīsies “For You” lapā un ņem vērā dažādus aspektus, piemēram:

  • lietotāju iesaisti – kādiem kontiem cilvēks seko, kādus video laiko, komentē, ar tiem dalās;
  • video informāciju –  kāds ir video apraksts un tajā pieminētie tēmturi, kā arī video izmantotā mūzika;
  • ierīces un profila iestatījumus – kāda ir ierīcē izmantotā valoda, izvēlētais reģions un ierīces veids.

Bet tas vēl nav viss. Liela ietekme ir arī tam, vai lietotājs noskatās video līdz galam vai tikai dažas sekundes no tā. No šiem “intereses rādītājiem” tiek sarindoti “For You” lapas video, ņemot vērā lietotāja potenciālo interesi par konkrēto saturu. 

Un tagad mūžību vecais jautājums “Vai manam kontam jāiegūst tūkstošiem sekotāju, lai es kļūtu TikTok slavens?”. Īsumā – nē. TikTok skaidro, ka, lai gan video, iespējams, saņems vairāk skatījumu, ja to publicēs konts ar lielāku sekotāju skaitu, ne sekotāju skaits, ne arī tas, vai kontam ir bijuši citi veiksmīgi videoklipi ar augstiem iesaistes rādītājiem, nav tieši faktori rekomendācijas “For You” sistēmā. Tā kā arī tad, ja Tavam kontam ir 0 sekotāju un nekad neesi publicējis nevienu video, Tev vai Tavam zīmolam joprojām ir iespēja iekļūt citu lietotāju “For You” lapā. Un tad, ja Tavs video ir nokļuvis “For You” lapā, tad zini, ka tas sasniegs daudz plašāku auditoriju nekā Tu spēj aptvert. Un tas, protams, ir tikai liels bonuss Tavā kabatā – jo augstāka atpazīstamība Tavam video, jo lielāka iesaiste un jaunu sekotāju piesaiste Tavam kontam. Izpēti un sāc eksperimentēt!

TikTok vs. Instagram Reels

Laikā, kad TikTok sasniedzis savu augstāko virsotni visā pasaule un iekarojis ne tikai jauniešu, bet arī vecākas auditorijas pārstāvju sirdis, Instagram pievienojas īso video pasaulei un izlaiž Reels funkciju.. Mēs, tāpat kā Jūs visi, vēlamies redzēt, kā šī cīņa attīstīsies.

Kas tad īsti ir Instagram Reels?

Līdzīgi kā Instagram Stories, arī Reels video ir līdz 15 vai 30 sekundēm gari, taču tie nepazūd no lietotāju acīm pēc 24 stundām. Instagram Reels glabā visus video atsevišķā katra lietotāja konta sadaļā, taču tie pieejami arī citiem lietotājiem Reels Explore sadaļā. 

Tāpat kā TikTok, arī Instagram Reels piedāvā lietotājiem radīt jaunu video vai lejupielādēt jau esošu no telefona.

Tāpat kā TikTok, Reels izmanto populāru dziesmu melodijas, kuras var pievienot saviem video.

Tāpat kā TikTok, Reels ļauj saviem lietotājiem izmantot dažādus rīkus un efektus, lai apgrieztu, paātrinātu, palēninātu video un padarītu to pēc iespējas interesantāku citiem. 

Ja domā, ka funkcijas TikTok un Reels platformās izklausās ļoti līdzīgas, tā nav nekāda sakritība. Reels ir tieša atbilde TikTok strauji pieaugošajai popularitātei – TikTok vairs neizmanto tikai bērni un jaunieši, tā auditorijas vecums ir pieaudzis līdz pat 34 gadiem. Tāpēc nav nekāds brīnums, ka Instagram steidz izveidot gandrīz pilnīgu kopiju TikTok platformai un pievienot jaunu funkciju savai platformai. 

Instagram jau ir stabila vairāk nekā 1 biljona liela lietotāju bāze un, ja mēs atceramies Instagram Stories ieviešanas procesu, – Instagram zina, kā kopēt jau lietotājiem iepriekš pazīstamas funkcijas un ieviest tās savā platformā ar lieliskiem rezultātiem. Arī zīmoliem Instagram Reels ir jauna iespēja paradīt sevi no daudz jautrākas un vērtīgākas puses, veidojot interesantus un noderīgus video saviem lietotājiem – tā kā vairumam uzņēmumu Instagram platformā jau ir stabila sekotāju bāze, Reels var palīdzēt paplašināt jau esošo auditoriju un piesaistīt jaunus interesentus savam produktam. Jau nepacietīgi gaidām, kad Reels ieviesīs video reklamēšanu, kas pagriezīs visu platformu vēl par vismaz 90 grādiem.

Vai tas ietekmēs TikTok popularitāti nākotnē? To mēs vēl redzēsim.

Pievienojies TikTok pulkam un aplūko arī Grizzly Riga kontu!

@grizzlyriga

Did someone say “dance party”? 🎉 ##fyp ##foryoupage ##officelife ##dance ##challenge

♬ original sound – Grizzly Riga

26.October, 2020

author:

Adele Zarovska

Adele ir Grizzly Riga projektu vadītāja, kas vienmēr gatava izzināt un izmēģināt visu jauno. Vislielākā Grizzly TikTok guru.